Kategoriarkiv: Skak for børn

Skak for børn. Skak indhold målrettet børn i folkeskolen, hvor de kan lære noget mere om skak og sammen med andre elever deltage i skoleskak turneringer. Vejlby Risskov skakklub har undervisning med fokus på elever i folkeskolen, hvor alle kan deltage uanset niveau.

Simultanskak vs. 2

I mandags prøvede vi en udgave af simultanskak, hvor de lidt ældre drenge prøvede kræfter mod de yngste i klubben. Sidst vi prøvede dette koncept stillede Matti alene op imod 11 spillere, men denne gang fik han hjælp af Magnus og Mads og der var 9 modstandere. Som forventet løb de ældre af med den samlede sejr, men kravet til de yngste var, at de bare skulle kunne holde remis i et af partierne for at score præmien, som i dagens anledning var slikkepinde. Undervejs havde de yngste flere gode stillinger, men når de ældre begyndte at snakke sammen indbyrdes gik det snart deres vej. De vandt de 8 partier, men til sidst sad Laurits Tuxen tilbage med følgende slutspil som han nemt holdt remis med de sorte brikker og dermed indkassere præmien til de yngste

 

Aarhus Mesterskabet

Sidste weekend den 9/5 afvikledes Aarhus Mesterskabet i skoleskak, som samtidig var afslutningen på denne sæsons grand prix turnus.

Der var to sammenbragte grupper, hvor Matti stillede op i den øverste, som bestod af spillere fra B, C og D klassen. Her opnåede han med 3/5 en samlet 3. plads, og vandt også D gruppen i samme ombæring.

 

I den anden sammenbragte gruppe spillede E, F og N klasserne. Her deltog tre spillere fra VRS. Bedst gik det for Laurits Tuxen Amstrup, som fik 5/7 og en samlet 4. plads. Arses fik 3. point og en 17. plads, mens Viggo med 2,5 fik en 18. plads.

 

I den samlede Grand Prix stilling vandt Mads Green Toft B-gruppen med 26,8 point.

 

I C-gruppen blev Matti nummer 2 med 56,9 point, mens Magnus fik en 10. plads med 20 point.

I E-gruppen blev Laurits Tuxen Amstrup nr. 4 med 39,5 point. Nohr fik 9,5 point og havnede på en 19. plads, mens Pelle med 3,5 point kom på en 35. plads.

I F-gruppen blev Karl bedste VRS’er med 20 point på en 7. plads. Viggo kom på en 10. plads med 14 point, Anker fik en 15. plads med 9 point, Cornelius fik 8 point og kom på en 18. plads, mens Arses med 6. point kom på en 23. plads.

Link til grand prix stillingen.

Herredsvang GP

Næstsidste runde i Aarhus Skoleskak grandprix blev afholdt i Herredsvang i Aarhus i dag.

I gruppe D stillede Matti og Mads op. Her gik det bedst for Matti, som med 4/5 opnåede en andenplads og også vandt det indbyrdes opgør i sidste runde. Mads kom ind på en delt fjerdeplads, men gik glip af en pokal grundet værre korrektion.

 

I gruppe F stillede to oprykkere fra sidste runde op: Nohr og Cornelius. Her gik det bedst for Nohr, som fik 3,5 af syv mulige, og lige akkurat gik glip af en pokal. For Cornelius blev det en hård omgang med 0 point, men modstanden i F-gruppen er også lidt hårdere end i nybegyndergruppen.

I nybegyndergruppen stillede Anker og Arses op. Her gik det bedst for Arses, som med 4,5 af syv mulige fik en tredjeplads, mens Anker med 4 point fik en femteplads. Begge fik en pokal.