Alle indlæg af Poul Guldbæk Olesen

Nye turneringer og kalender frem til 1/10

På bestyrelsesmødet i mandags vedtog vi, at der i den kommende sæson 2026/27 skal være flere turneringer og færre hyggeaftener.  Vi har dels kunnet se, at der er færre, der møder op på de aftener, hvor der ikke er faste runder og dels også set, at det går meget godt med at få spillet udsatte partier enten i de andre klubber eller privat, så nu prøver vi noget nyt og “klemmer” en ekstra turnering ind, så der ialt bliver 4 turneringer i klassisk skak i løbet af sæsonen, fordelt på to i efteråret og to i foråret.

Vi fik på mødet også lagt en kalender fast frem til den 1/10.   Først slutter vi den igangværende forårsturnering af den 1/6 og spiller hurtigskak for børn og voksne den 8/6 eller 15/6.  Derefter kommer venskabsmatchen mod Syddjurs Skakklub den 22/6.  Der kommer snart både en indbydelse rundt pr. mail og en tilmeldingsliste i klubben.

Efter sommerferien starter vi “lige på og hårdt” med en ny 8 runders-hurtigturnering den 3/8 og10/8.  Den 17/8 bliver der generalforsamling (indkaldelse følger) og den 24/8 starter vi på en 5 runders sensommerturnering (som så i oktober-november bliver efterfulgt af en efterårsturnering).   Indbydelser til de to førstnævnte turneringer ligger nu klar til tilmeldinger i “systemet”.

 

Nyt fra bestyrelsen

VRS` bestyrelse holdt møde den 13/4 og her kommer lige lidt forskelligt nyt i den forbindelse :

Vi har brugt noget af bevillingen fra NORDEA-fondens penge til at købe 2 nye demo-brætter, specielt til brug for juniorundervisningen men de kan selvfølgelig også bruges på hyggeaftenerne.

Som Eivind allerede har nævnt har vi suppleret mandagsskakken i Vejlby Sognegård med nogle onsdage i Folkehus Skejby (hvor der ikke skal betales husleje) for at give de mest ivrige mulighed for at spille endnu mere skak 🙂

6, hovedkreds har haft generalforsamling, hvor det bl.a. blev vedtaget at sætte hovedkreds-kontingentet ned.  Det betyder, at VRS kan beholde ca. 1.600 kr. mere om året i vores egen klubkasse.  Emnet automatisk op- og nedrykning i holdturneringen blev også diskuteret, men uden at der blev taget en klar beslutning.

Vi har p.t. 41 medlemmer, heraf hele 12 børn og juniorer.  Det er rigtig flot med tilgangen af de mange unge mennesker, men til gengæld halter det lidt med de “voksne”, hvor vi har haft nogle udmeldelser.  Bl.a. derfor planlægger vi en PR-kampagne efter sommerferien med nogle fremstød i VERI-centret og måske Skejby-centret, suppleret med plakater og Facebook-opslag, i håb om flere medlemmer.

Turneringsstatus :  Foruden den nuværende forårsturnering og kommende hurtigskakturnering (8/6 og 15/6) har vi en hyggeaften den 20/4 med partigennemgang m.v. og én den 11/5, hvor Claus står for “underholdningen”.  Og sidste mandag før sommerferien den 22/6 spiller vi for 3. gang venskabsmatch med Syddjurs Skakklub, denne gang i vores lokaler.  En indbydelse følger lidt senere.

Og så er det vores klubs tur til – sammen med Aarhus/Skolerne – at stå for årets festugeturnering, der formentlig – lige som ÅM i 2025 – bliver spillet i det nærliggende Folkehus Skejby i weekenden den 11-13/9, hvor mange VRS-ere forhåbentlig både vil spille med og give en hånd med til nogle af de praktiske opgaver, der følger med.

Endelig en melding om at vi på næste bestyrelsesmøde mandag den 18/5 vil tage en generel snak om turneringsformer i den kommende sæson (alle-mod-alle vs. Schweizer-turneringer, antal hurtigturneringer m.v.).  Hvis I har nogle input til bestyrelsen i den forbindelse, så giv endelig besked.

 

 

VRS Forår 2026

Vi fik afsluttet VRS Vinter-turneringen i mandags.  Resultatet kan ses her.  Vi vender sikkert tilbage her på siden med flere detaljer og måske nogle udvalgte partier lidt senere.

Men nu gælder det VRS Forår 2026.

som er en Schweizer-turnering, hvor tilmeldingsfristen udløber lørdag den 7/3 ved midnatstid.  Der er god “luft” i turneringskalenderen med plads til udsatte partier, så et afbud en mandag eller to i løbet af foråret behøver absolut ikke at være en hindring for at være med.

P.t. er der 21 tilmeldte – men der er plads til mange flere, både VRS-ere og folk fra andre klubber, så vi også kan møde nogle modstandere.

Ekstraordinær generalforsamling mandag den 19/1-26

Jeg minder lige om, at VRS holder ekstraordinær generalforsamling på mandag den 19/1-26, kl. 18.30, som alle medlemmer har fået indkaldelse til.   Anledningen er, at klubben er blevet pålagt husleje af Vejlby Sognegård fra 1. januar 2026, og bestyrelsen har derfor stillet forslag om forhøjelse af kontingentet fra samme dato.  Vi håber at se så mange som muligt.  2. runde af klubturneringen starter, når generalforsamlingen er slut, dog tidligst kl. 19.00.